onsdag, oktober 12, 2005

Knodd

Jag funderar på barn. Tänker att "ja man kanske ska skaffa en liten knodd ändå, så vet man vad man ska hålla på med resten av livet. Höhö" Joråsatte. Som om det skulle vara lösningen på frågan "vad ska du bli när du blir stor". Barn är inget man skaffar. Det är en gåva.
Vi snackar mycket om barn på skolan. Idag började nya delkursen "beteendevetenskapliga grunder", första föreläsningen. Vi gör en fallstudie av en kille som vuxit upp med en ensamstående, ung, missbrukande och trasig mamma. Det är intressant. Och hans liv i sin fosterfamilj. Vad är det egentligen som formar oss? Gör oss.
Vi såg en film sista timmarna idag på skolan. Om ADHD. En väldigt vacker film,
http://www.svt.se/drama/endagitaget/adhd.html. Med fantastiska Ingela Olsson som mamma. Den var väldigt gripande. Jag kom på mig själv med att tänka "jag ska aldrig skaffa barn, tänk om de blir så där". Som om jag skulle få ha ego-privilegiet att välja mina barn. Att välja de friska och perfekta. Som om jag skulle älska en damp-unge mindre.
Så gjorde vår lärare det stora misstaget att avsluta dagen utan reflektion och diskussion. Så gjorde vi kursare det stora misstaget att inte spontant stanna kvar och prata av oss. Jag mötte en kursare på stan sen, och hon frågade om jag också hade en klump i magen. Det blev en konsig eftermiddag. Men jag gjorde det jag skulle, fixade insamlingsbössorna till lördagens kampanj för, just det, världens barn.
Sedan blev det spontanbio. Bio Regina och AlejandroAmenábars Gråta med ett leende.
Jag log.

Inga kommentarer: