måndag, maj 11, 2009

Lärdomar.

  • Saker jag lärt mig under min tid som boende i Stockholm:
  • (Åka på höger sida i rulltrappan kunde jag redan sen innan.)
  • Att prata om avstånd i tid och inte i sträcka. Att åka 22 mil tor över en kväll är något helt otänkbart för många, men säger man att man åker i strax över 3 timmar så är det inte så märkligt längre.
  • Att det finns ett företag som tillverkar väskor som heter Louis Vuitton.
  • Att det tydligen lönar sig att ha tre KappAhl, H&M eller dylikt näst intill vägg i vägg.
  • Att fördriva tiden på tunnelbanan.
  • Att det tydligen är helt ok att prata högt och brett om sitt privatliv i telefon.
  • Att man är märklig om man inte springer i kapp med bussar och tunnelbana.
  • Att mer än 4 minuters väntetid är jättelänge.
  • Att kollektivtrafiken ibland inte fungerar som den ska och att SL då är grymt bra på att ordna ersättningstrafik.
  • Att åsikten ovan inte delas av särskilt många andra boende i Sthlm.
  • Att man inte hälsar på busschauffören.
  • Att man tydligen ska vara supernöjd om man har en hyra under 4000 kr och en lägenhet större än 12 kvadrat. Samtidigt.
  • Att det är ok att motionera bredvid en större bilväg.
  • Att inte gå på cykelbanor (eller det lärde jag mig nog i Uppsala förresten..)
  • Vad en parklek är.
  • Att det är fantastiskt att slippa planera sitt åkande med kollektivtrafiken

1 kommentar:

Helene sa...

Träffsäkert!